En liten hattaffär på hörnet av Marita Conlon-McKenna

Det här var en mysig liten bok. Jag fascineras av böcker som beskriver de som kan skapa. Jag har alltid beundrat de människor som kan rita, måla och skulptera. Nu har en ny sorts kategori lagts till. Jag beundrar modister numera. Jag vill också skapa något med mina händer! Jag kunde riktigt se framför mig de vackra hattar som Ellie, i boken, gjorde. Jag kunde föreställa mig lyckan över att ha gjort en skapelse. Dessutom blev jag sugen på att köpa mig en hatt själv.

Boken handlar om Ellie Matthews som ärver sin mammas hattaffär i Dublin. Hon vet först inte om hon ska sälja den eller om hon ska behålla den. Ett stort byggföretag är intresserad av att köpa upp små butiker för att de ska kunna expandera.

Även om detta är en lättsam må-bra-bok utan djuplodande personskildringar, så är det en bok som ändå väcker vissa tankar hos mig. Alla dessa butikskedjor som finns i varenda stad som gör att alla köpcentrum ser ungefär lika ut. Är det så vi egentligen vill ha det? Är det värt att betala lite extra för varorna för att få behålla de små unika butiker som finns kvar? Stödjer vi våra lokala små butiker?




Betyg: 3 av 5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0