Tidresenärens hustru av Audrey Niffenegger

Tidresenärens hustru av Audrey Niffenegger är en underbar bok. Den handlar om Henry, som är en tidsresenär som ofrivilligt reser i tiden. Han kan inte styra det och vet inte när det ska hända. Det handlar också om Clare som träffar Henry första gången när hon är 6 år och han gör en av sina tidsresor. Hon träffar honom flera gånger under hans tidsresor (han är i olika åldrar) och lär känna honom. Men det är först när hon är 20 år som de träffas på riktigt, när båda är i samma tid så att säga. Det är en otrolig kärleksaga. Det skulle vara en bra bok även utan kärleksagan, eftersom det är ett spännande ämne med tidsresor... men med kärlekssagan så är boken fantastisk.

Det blir mycket som man funderar över efter att ha läst boken.  Kan man ändra framtiden? Eller blir det samma resultat i alla fall? Vad skulle man själv vilja ändra på? Hur skulle man ändra på det? Hur skulle det bli om man ändrade på det? Vad borde man inte ända på? Kan det vara farligt att ändra på vissa saker? Åh, vad jag vill prata med någon som också läst boken!!!


Kommentarer
Postat av: Johan Heintz

hej
Jag har också läst denna oerhörda bok och vill gärma diskutera den. Har dock inte internet hemma så jag svarar inte alltid blixtsnabbt.
Jag tilltalas också av tidsresenärsidéen. Den första boken på det temat som jag läste var en sf-bok och då kunde resenären påverka var han hamnade. han började fundera på om det fanns fler tidsresnärer och när/var de kunde tänkas samlas. Aha. tänkte han, vid Jesu korsfästelse förståss. Så gick han där och liksom knackade nån på axeln och frågade: "Ursäkta, är du också....?" o.s.v.
Men Tidsresenärens hustru är ett ett mästerverk i den här genren tycker jag. Jag gillar mycket detta med att det inte är så särskilt smidigt, att tidsresorna innebär stora problem för Henry. Boken har en bra blandning av humor och allvar. Ett rykte jag hört är att det ska göras en film av den och att Brad Pitt ska spela huvudrollen. Svårt att föreställa sig att de kan lyckas så bra med den uppgiften.
Vi hörs

2007-08-10 @ 13:46:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0