Häxa av Celia Rees

Boken handlar om den 15-åriga Mary som blir skickad till Amerika av sin mamma efter att hennes mormor blivit avrättad som häxa. Mary har inte träffat sin mamma förrut och tyvärr så får hon ingen chans att lära känna sin mamma eftersom det är bråttom iväg. Men i Amerika är man inte mindre fördomsfull.

Jag tror att jag skulle ha älskat denna bok som tonåring. Även som vuxen tyckte jag om att läsa den, men jag tror att jag skulle ha uppskattat den ännu mer när jag gick på högstadiet. Boken fick mig att tänka på alla de kvnnor som blivit avrättade för att de utpekats som häxor. Hur kunde man göra så? Det är farligt med rädsla, fördumsfullhet och okunskap. Det kan man ju märka även i dagens samhälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0