De vackraste julsagorna av Elsa Olenius

I denna bok finns den sorgligaste sagan jag vet, nämligen Selma Lagerlöfs Legenden om julrosorna. Det finns fler sorgliga berättelser också, som t ex Eleanor Farjeons Glasfågeln eller H.C. Andersens. När jag läser sorgliga julsagor så brukar jag fundera kring om inte julsagor vara glada, lyckliga sagor. Fast sorgliga sagor kan ju vara väldigt vackra och julen är ju en skönhetens högtid också. Jag är lite kluven till sorgliga julsagor. Samtidigt som jag tycker om dem och de är så otroligt vackra så blir jag så sorgsen av dem att jag tänker att jag aldrig ska läsa en sorglig julsaga mer. Som tur är det inte bara sorgliga sagor i boken utan även glada, t ex så finns Julklappståget med och Alf Proysens Snickar Anderssons jul.

Betyg: -4 av 5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0