Isbarnet av Elizabeth McGregor

En mycket intressant och spännande bok som bygger på Franklin-expeditionen. Jag hade inte hört talas om den innan jag läste boken, men jag blev mycket fascinerad. Franklinexpeditionen var två båtar med manskap som försvann spårlöst i Arktis år 1847 under ett försök att finna nordvästpassagen. Jag tycker författaren har gjort ett bra jobb med att försöka skildra hur det kunde ha varit för dessa män. Boken växlar mellan att berätta om expeditionen och en isbjörnshonas berättelse samt en nutidsberättelse som till största delen kretsar kring en kvinna som heter Jo Harper, som blir förälskad i en man vars stora intresse är Franklin-expeditionen.

Bokomslag för boken Isbarnet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0