Tusen strålande solar av Khaled Hosseini

Har längtat ett par veckor efter att läsa den och äntligen så har jag gjort det! Jag måste bara utbrista i ett: Han har gjort det igen! Han har skrivit en till helt fantastisk bok!

Tusen strålande solar handlar om Marian, som är ett utomäktenskapligt barn. Hon blir bortgift med en dubbelt så gammal man. Hennes man slår henne och blir allt värre i sitt förtryck av henne. Det handlar också om Laila, som bor granne med Marian. Boken handlar alltså om förtryck. Den handlar till stor del om kvinnoförtryck men även förtryck av människor i ett land. Khaled Hosseini berättar på ett gripande sätt om ett Afganistan med mer än fyrtio år av ockupation och av krig. Måste också tillägga att det boken finns även goda män. Män som inte förtrycker.

När jag läste boken led jag så med de två kvinnliga huvudpersonerna! Det är en tragisk bok och en faschinerande bok. Den väcker många tankar och en tacksamhet över att man är född där man är född. Under tiden som jag läste boken och efteråt funderade jag över hur saker och ting kan gå så snett och vad det är som gör en människa grym. Jag funderade också om människor som är galna. Är de det redan från början eller om de blir det? Jag funderade även kring hur lätt det är att männsikor börjar begå hemskheter och tycker att det är legitimt. Som när de slår kvinnorna som är ute och går på gatan ensamma. Om och om igen händer det ju att människor i grupp slutar tänka och gör vidriga saker. Jag tycker det är så skrämmande!

Det här är en bok som jag kommer att rekommendera till alla jag träffar!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0