läsa högt

Varför ska det vara så svårt att läsa högt när en vuxen lyssnar? När barn lyssar går det bra att läsa högt, men när en vuxen lyssnar så blir plötsligt tungan för stor i munnen och man snubblar över de enklaste orden och läser fel. Plötsligt är man i första klass igen och ska läsa högt för sina klasskamrater. Trots att man har tränat hemma så att läsläxan är som ett rnnnande vatten så läser man fel. Men man läste i alla fall inte så knaggligt som killen som satt i hörnet. Oj, vad man led med honom när han skulle läsa högt. Det var en pina varje gång. Jag hade gärna läst istället för honom, fast jag inte tyckte det var någon höjdare att läsa högt!!!! Det är en av anledningarna till att jag aldrig låter eleverna läsa sin läsläxa högt för klassen, annat är när det är frivilligt. Det kommer en önskan från eleverna.

Kommentarer
Postat av: Anna & AJKON

hrm... ja du fick mig att fundera ett slag... jag älskar att läsa högt, ibland gör jag det för mig själv, men jag känner också igen de känslor som det väckte i dig. För egen del handlar det om att alla tittar och jag är så rädd för att läsa fel att jag läser fel. De gångerna som det funkar är de gångerna jag blir lyssnad på för berättelsens skull (så som barn lyssnar) inte för att jag ska prestera något, fast å andra sidan var ligger kravet på att allt ska vara perfekt om inte hos mig själv och ingen annan.

2006-12-09 @ 11:31:48
URL: http://www.ajkon.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0