Parvanas vandring av Deborah Ellis

En fantastisk bok! Det borde vara obligatoriskt att läsa den i skolan. Jag tror att barnen skulle få en helt annan bild av verkligheten!!! Men det är inte bara en barn- och ungdomsbok. Den är definitivt bra även för vuxna!!!

När man läser denna känner man sig verkligen tacksam över att man är född i rätt land. Man får perspektiv på saker och ting. Jag har aldrig behövt utstå något som ens är i skuggan av det som Parvana varit tvungen att vara med om. Mitt hjärta värker när jag läser boken och jag blir så arg på alla dessa män som krigar (jodå, jag vet att det finns kvinnor med som krigar). Även om detta är en skönlitterär bok, så kan jag ju förstå att det finns de barn som har varit med om liknande händelser.

Boken handlar alltså om flickan Parvana. Hennes pappa dör medan de är på vandring i ett krigshärjat Afghanistan för att leta efter Parvanas mamma och syskon. Parvanda vandrar vidare på egen hand. Hon tar bland annat hand om ett spädbarn som hon hittar i en by.


Betyg 5 av 5

Kommentarer
Postat av: malin2

Ja, definitivt en läsvärd bok. Glöm inte att läsa The Breadwinner, Mud City mfl. Jag har läst flera av Deborah Ellis böcker. Nu senast läste jag I am a Taxi.

2008-11-17 @ 16:03:41
URL: http://malin2.blogspot.com
Postat av: Farhad

hejsan:).

jag har läst den boken, det var en sorg bok:(((.

jag vill hitta den fliken.är du snäll säga till mig hur man hitta henne..........?

tack/ Farhad från Afghanistan.

mvh:).

2010-04-29 @ 10:15:29
URL: http://................

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0