Bokfemman vecka 10

Veckans tema är favoritämne/tema. Nämn din topp 5 av böcker som innehåller ditt favoritämne/tema. 

Det låter lätt, men jag förstod efter ett tags funderande att det faktiskt är en svår bokfemma. Vilket mönster kan jag hitta bland valet av mina böcker? Deckare läser jag ju gärna, men jag plockar inte åt mig en bok automatiskt bara för att det är en deckare. Jag har jättesvårt att komma på något ämne eller tema som gör att jag bara måste läsa en bok. Efter mycket funderande och vånda kom jag fram till ämnet/temat: Böcker om människor med diagnoser (som t ex autism):
 

  • Ingen Ingenstans av Donna Williams Det är en självbiografi och handlar om Donnas autistiska och kaotiska uppväxt.
  • En riktig människa av Gunilla Gerland Det  är en självbiografisk bok som handlar om att växa upp och leva med Aspergers syndrom.
  • Rävungen av Torey Hayden Alla hennes böcker om barn med diagnoser slukar jag!
  • Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Froer Boken handlar om Oskar, som är 9 år och överintelligent pojke. Hans pappa dog den 11:e september 2001 i World Trade Center tornen. Oskar har gömt fem meddelande på telefonsvararen som hans pappa lämnat dagen han dog. Detta för att skydda mamman. En dag hittar Oskar ett kuvert med en nyckel i, som det står "Black" på. Oskar tror att det är en gåta från hans döde far och beger sig ut på jakt efter alla med namnet Black i New York.
  • Den besynnerliga händelsen med hunden om natten av Mark Haddon Boken handlar om en pojke som har autism. Grannens hund blir mördad och han bestämmer sig för att lösa mordet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0