Städa! av Estrid Bengtsdotter och Lotta Kühlhorn

Ibland händer det att jag läser andra böcker än skönlitteratur och jobb-böcker. Denna bok kunde jag inte motstå när jag snubblade över den i biblioteket.  En lättläst och bitvis roande bok!

Ett kul förslag i boken var att bjuda hem en kompis och korka upp en flaska vin efter maten och sitta mellan boktravarna och skvallra och damma böcker. Tänk så trevligt man skulle ha då! Författaren var inspirerad av sin mamma och pappas höstfester då alla gästerna räfsade löv. Fast jag tror att man skulle dricka och skvallra mest och glömma bort att damma av böckerna! Och förresten hur bra städning blir det efter ett par glas vin?

Sedan funderade jag lite kring städning och musik. Författaren hade skrivit ner sina städröjfavoriter. Och visst går det lättare att städa om man har musik till. En favorit hos mig är Zifa. Det är en musik som man verkligen blir både glad och energisk av!

Författaren nämde sin mammas husmorsbibel där man var tvungen att heltidsarbeta hemma för att hinna med allt som skulle göras. Vad tycks om att dammsuga väggarna varje dag? Hennes mamma fick ge upp och lägga undan boken. Tänk alla de stackars husmödrar förr som städade nästan ihjäl sig och vars makar inte alls förstod att uppskatta allt arbete de lagt ner. Som inte ens förstod att det är ett arbete. Hemma hos oss är det så självklart att vi hjälps åt att städa. Då får vi ju mer tid för varandra sedan! Varför ska den ena (vare sig det är killen eller tjejen) göra hela arbetet själv. Visst kan man vissa veckor göra lite arbetsbyte, t ex jag klipper gräsmattan medan min man städar eller han sätter upp hyllor medan jag städar. Det är ju bara rimligt. men ingen av oss ligger på soffan och latar oss medan den andre gör jobbet! Men den husmorsbibeln skulle jag vilja läsa. Jag tror att jag skulle få en rolig stund!

Dessutom var boken full med tips om hur man gör när man städar. Det meste vet man ju om och en del försöker man förtränga. Man får ju lite dåligt samvete när man läser om en del saker som man vet att det var länge sedan man städade och som man borde rengöra...som t ex filtret i spisfläkten. Det är min man och jag extremt dåliga på att rengöra. Vi glömmer helt enkelt bort det!

Kanske det är dags att städa nu?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0