Middlesex av Jeffrey Eugenides

Det här var verkligen en fantastisk bok! Jag tyckte det var så härliga karaktärer och de känns så levande och färgstarka.  Den handlar om två grekiska syskon som älskar varandra, åker till Amerika och gifter sig på båten. Det handlar även om deras barn och barnbarn. Framför allt handlar det om ett av deras barnbarn Calliope, som är en hermafrodit. Det är honom/henne vi får följa i denna släktsaga. Bokens inledande mening är suverän. "Jag har fötts två gånger!".

Det finns så mycket att tänka på och fundera kring i den här boken. Om man inte hade blivit till i just den stund då man blev till... Vem hade man varit då? "Valet av tidpunkt måste vara exakt den rätta för att jag ska kunna bli den person som jag är."

Jag funderade också över hur små saker påverkar våra liv. Hur livet kan ta en ny riktning bara på grund av en liten till synes obetydlig sak. Hur hade det sett ut om man inte hade gjort så, inte hade gått dit, inte hade reagerat som man gjorde?

Jag minns hur jag funderade kring syskon som blir kära i varandra när jag läste Virgina Andrews böcker. När jag läser denna bok så funderar jag återigen över detta fenomen. Hur kan det bli så? Vad är det för händelser som påverkar att det blir som det blir? Eller spelar händelserna en biroll?

Det finns som sagt många saker att fundera kring och jag skulle skriva ner mer funderingar om jag inte är tvungen att avsluta detta inlägg eftersom jag ska sova. Avslutningsvis: Läs den! Skriv sedan vad du tyckte och vad du tänkte på!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0