Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Froer (läst 14 november 2007)

Det här är en härligt annorlunda bok där texten blandas med bilder och foton, som är knutna till berättelsen. Ibland står det bara en mening på sidorna och ibland har huvudpersonen gjort markeringar i texten. Det låter kanske konstigt, men jag tyckte det var uppfriskande.

Boken handlar om Oskar, som är 9 år och överintelligent pojke. Hans pappa dog den 11:e september 2001 i World Trade Center tornen. Oskar har gömt fem meddelande på telefonsvararen som hans pappa lämnat dagen han dog. Detta för att skydda mamman. En dag hittar Oskar ett kuvert med en nyckel i, som det står "Black" på. Oskar tror att det är en gåta från hans döde far och beger sig ut på jakt efter alla med namnet Black i New York. Detta varvas med berättelsen om farfar som lämnade farmoderns innan sonen var född.

Det jag också fastnade för var Oskars säregna tankar. Jag tyckte t ex om tanken på ambulanserna skulle ha en apparat som kände igen alla som man kände, så att ambulansen kunde blinka ett meddelande till dem man känner som varierade pga hur allvarligt det var, ex OROA DIG INTE!

Jag rekommenderar denna bok varmt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0