Bokfemman v.48

Veckans tema för Bokfemman är fantasy. Nämn dina 5 favoriter. Fantasy är en kulturell genre som använder magi och andra övernaturliga företeelser som en viktig del av handlingen eller temat. Fantasy skiljer sig från de två närbesläktade genrerna science fiction och skräck främst genom känslan och temat. Det finns dock stora gråzoner mellan dessa tre genrer som tillsammans med magisk realism och folklore brukar klassas som fantastisk litteratur. (Wikipedia)

  • Sagan om Belgarion-böckerna av David Eddings Länge sedan jag läste dem, men jag när jag läste dem så tyckte jag att de var jättespännande!
  • Narnia-serien av C.S:Lewis Jag verkligen ÄLSKADE serien som barn och så fort jag tänker på de böckerna blir jag varm inombords. Det är fantastiska böcker!)
  • Skivvärlden-böckerna av Terry Pratchett Så roliga!!! Min favoritfigur är Döden!
  • Trollkarlen från ö-världen av Ursula LeGuin
  • Den fjortonde bruden av Meredith Ann Pierce Jag läste denna bok flera gånger i den tidiga tonåren. Jag faschinerades av den. Den står fortfarande i bokhyllan.

Mest fantasy-serier som jag brukade läsa förr. Jag får ta och återuppväcka intresset för fantasy!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0